We gebruiken cookies om een zo veilig en doeltreffend mogelijke website te creëren voor onze klanten. Door onze website te gebruiken, aanvaardt u ons gebruik van cookies. Lees meer over hoe we cookies gebruiken en hoe u uw instellingen kunt wijzigen.

Yanmar News

Nieuws

Statum duwboot heeft duidelijke voorkeur voor YANMAR

De duwboot Statum (15,5 x 9,2 meter, 220 ton) werd in het voorjaar van 2017, tijdens een hermotorisering op Urk, uitgerust met twee YANMAR 6AYM-WET hoofdmotoren met een Heavy Duty vermogen van 555 bKW (755 pk) bij 1840 toeren. 
 

De Statum heeft vast werk en maakt jaarlijks ruim 5000 vaaruren. Er wordt met twee bakken gevaren, waarin 4000 tot 6000 ton grondstoffen voor veevoer kan worden vervoerd. Het koppelverband is dan 176 meter lang. De motoren hebben inmiddels een kleine 2000 uur gedraaid en de Friese schipper/eigenaar Gjalt van der Meer is er goed over te spreken. ‘Het is een mooie motor. Ik ben er erg tevreden over, alles werkt tot nu toe super. Dat is belangrijk want we varen dag in dag uit en onze opdrachtgever wil vervoerszekerheid. Dan heb je degelijke en betrouwbare motoren nodig.’ Hoewel hij hiervoor met een ander type en merk motoren voer, koos Van der Meer met zijn zakenpartner toch voor YANMAR. ‘In de binnenvaart is YANMAR een vrij onbekend merk, maar in de zee- en pleziervaart hebben ze al jaren een uitstekende naam. Ze produceren voor de zeevaart medium speed motoren tot 4.500 pk. Onze motoren zijn volgens dezelfde kwaliteitsnormen geproduceerd. YANMAR bouwt ook alleen maar scheepsmotoren. Het zijn dus geen gemariniseerde truck- of tractormotoren. Van de betrouwbaarheid waren we dan ook overtuigd. Japanse bedrijven maken geen rotzooi. Op de beurs raakten we daarover in gesprek met Hero Bouwman van YANMAR en die maakte een offerte. Van het een kwam het ander.’  

Service

De kwaliteit van de service is natuurlijk ook belangrijk bij de keuze voor een motor. ‘Op servicegebied kan ik alleen maar zeggen dat ze verschrikkelijk hun best doen’, zegt Van der Meer. ‘De servicedienst is 24 uur per dag en 7 dagen per week open en ze zorgen er in Almere voor dat, mocht er iets stuk gaan, er ook onderdelen zijn. Er zit een jaar garantie op de motor. Langer had mooi geweest, maar in principe gaan deze motoren niet stuk. Ze moeten in tien jaar 50.000 uur draaien en dan nog eens 25.000 tot 30.000 uur. Dan zijn ze 15 jaar oud en moet je in staat zijn opnieuw te hermotoriseren.’ Het vermogen van de nieuwe motoren is voor Van der Meer ruim voldoende. ‘Het is zelfs iets meer dan de twee Amerikaanse V12 motoren die ze vervangen. Voordeel is dat deze YANMAR ‘s nog een mechanische brandstofinspuiting hebben. Het zijn motoren zonder poespas waar je nog zelf aan kan sleutelen wanneer een onderdeel aan vervanging toe is. En het aantal cilinders is nu de helft kleiner.’

 Klik hier voor meer informatie over mechanische motoren

Verbruik

De CCR-2 gecertificeerde motoren zijn uitgerust met brandstofmeters op de aanvoer- en retourleidingen. Het verbruik wordt daarmee nauwkeurig gemeten en is zichtbaar in de stuurhut. ‘We varen zo economisch mogelijk en stemmen de snelheid af op het verbruik en de gewenste aankomsttijd, ook op het IJsselmeer. Vergeleken met de vorige motoren lijken deze minder dorstig, hoewel het moeilijk te bepalen is, omdat het verbruik van veel factoren afhangt. De ene keer heb je tegenwind of tegenstroom, de andere keer vaar je voor de wind of heb je de stroom mee. Maar ze zijn wel zuinig.’ Toen de hermotorisering op de rol stond is ook even overwogen om een hybride- of diesel-elektrische installatie aan te schaffen. ‘Dat bleek echter een stuk duurder. Het scheelde echt te veel’, zegt Van der Meer. In de machinekamer stroomt de gasolie via een centrifugaalfilter van Alfa Laval naar de motoren. ‘Die slingeren ook de kleinste vuildeeltjes uit de gasolie. We hoeven daarmee maar eens in de twee jaar de brandstoffilters te vervangen en hebben nooit vuile verstuivers.’

De hermotorisering

De hermotorisering nam 5 weken in beslag. De verwijdering van de richting Afrika verkochte, nog werkende, oude motoren en de inbouw van de nieuwe verliep soepel. ‘Boven de motoren zit een schacht. Daar konden de oude motoren door naar buiten en de nieuwe door naar binnen worden getakeld’, zegt Van der Meer. ‘De koppelingen zijn mee vervangen. Die zijn nu van het bij YANMAR horende Kanzaki en hebben een reductie van 6,57. Dat zorgt voor rond 280 toeren per minuut op de schroefas en dat is een prima toerental voor een duwboot.’ De schroeven zijn eveneens vernieuwd. ‘Dat levert vaak nog een aardige rendementswinst op.’

 
Van de direct ingespoten 6AYM-WET zijn ook elektronische varianten met common rail injectie leverbaar, de 6AYEM-GT & ET. Tevens is er een V12 AYM-WET, met een Heavy Duty vermogen van 1140 kW /1550 pk bij 1840 toeren.  

terug naar pagina

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief