We gebruiken cookies om een zo veilig en doeltreffend mogelijke website te creëren voor onze klanten. Door onze website te gebruiken, aanvaardt u ons gebruik van cookies. Lees meer over hoe we cookies gebruiken en hoe u uw instellingen kunt wijzigen.

YANMAR Europe BV

Yanmar diesels voor Noorse innovatieve trawlers

De Noorse scheepswerf Stadyard in Raudeberg leverde onlangs een opmerkelijke trawler op aan een Noorse visser. Het is geen beeldvertekening, want dit schip, de 'T.A. Senior', is 15 meter lang en maar liefst 8 meter breed. De Noorse overheid heeft gezien het innovatieve karakter de bouw van het schip gesubsidieerd. De trawler is geschikt voor de zogeheten ringzegen- en zeegvisserij. In het ontwerp van Noorse bureau Seacon is onder meer gestreefd naar een zo laag mogelijk brandstofgebruik. Voor de voortstuwing werd gekozen voor een sterke Yanmar 6AYM dieselmotor.

 

6AYM WSTDe werf werkt nu aan een 21 meter lange en 10 meter brede trawler van Seacon, eveneens voor een Noorse reder, die het gaat inzetten voor langelijnvisserij en visvangst met kieuwnetten. Hier komt een Yanmar 6EY17W diesel als hoofdmotor in te staan.

www.stadyard.no                                                                         INFO MECHANICAL DIESEL ENGINES

     

SPECIFICATIES 6AYM-WET 
MAXIMAAL VERMOGEN OP KRUKAS    555 kW / 755 pk
MAXIMAAL TOERENTAL                          1840 tpm
SLAGVOLUME LTR                                   20.4 [1244.9 cu in]
CILINDERS                                                6 in lijn
BORING X SLAG                                       155 mm x 180 mm
TYPE                                                          Indirect ingespoten watergekoelde 4-takt dieselmotor  

 

SPECIFICATIES 12AYM-WET  
MAXIMAAL VERMOGEN OP KRUKAS    1140 kW / 1550 pk
MAXIMAAL TOERENTAL                          1840 tpm
SLAGVOLUME LTR                                   40.8 [2489.8 cu in]
CILINDERS                                                V12
BORING X SLAG                                       155 mm x 180 mm

TYPE                                                          Indirect ingespoten watergekoelde 4-takt dieselmotor


Direct contact:

'Klanten uit de professionele maritieme sector kunnen altijd direct contact met ons opnemen’, zegt areamanager Hero Bouwman van het Commercial Marine Departement van Yanmar Europe in Almere. ‘Op de beurs of vanuit ons hoofdkantoor kunnen we alle technische informatie en ondersteuning leveren en kijken welke lokale dealer het beste kan helpen bij de inbouw. We richten ons daarbij nadrukkelijker op de binnenvaart dan voorheen. Met onze CCR 2-gecertificeerde scheepsmotoren willen wij in die sector een grotere rol gaan spelen en zijn actief op zoek naar nieuwe klanten. Yanmar heeft haar Europese hoofdkantoor in Almere, dus service en onderdelen zijn gegarandeerd leverbaar. We hebben een eigen serviceafdeling met monteurs.’

Belangrijk verschil tussen de motoren van Yanmar en de motoren van andere leveranciers is volgens Bouwman dat ze volledig voor de scheepvaart zijn ontwikkeld. “Het zijn geen aangepaste industrie- of truckmotoren. Ze worden volgens dezelfde kwalitatief hoge standaarden gebouwd als de medium-speedmotoren van Yanmar.”